عنوان مقاله :
طرح جدید پیوست نمایشگاه کتاب 1404
تعداد بازدید :
31
تاریخ درج مقاله :
شنبه 3/03/1404 ساعت 10:34

"طرح پیوست" نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، که برای سیوششمین دوره این نمایشگاه در سال 1404 اجرا شد، در واقع فرصتی برای فروش ویژه کتابفروشیها است. این طرح به منظور ترویج کتابخوانی و توزیع عادلانهتر یارانه کتاب، به موازات نمایشگاه اصلی، اما با تمرکز بر کتابفروشیهای عضو سامانه "بازار کتاب" اجرا میشود.
جزئیات و ویژگیهای طرح پیوست نمایشگاه کتاب 1404:
هدف اصلی:
* حمایت از کتابفروشیها در سراسر کشور.
* دسترسی بیشتر مردم به کتاب با تخفیف، حتی پس از اتمام نمایشگاه حضوری.
* ترویج فرهنگ کتابخوانی.
زمان اجرا:
* ثبتنام برای کتابفروشیها جهت شرکت در این طرح از 15 اردیبهشت 1404 آغاز و تا 27 اردیبهشت ادامه داشت.
* فروش کتاب در طرح پیوست از 28 اردیبهشت 1404 آغاز شد.
* این طرح در ابتدا تا 1 خرداد 1404 ادامه داشت، اما به دلیل استقبال گسترده، تا 4 خرداد 1404 تمدید شد.
نحوه خرید کتاب:
* علاقهمندان میتوانند به دو صورت حضوری و مجازی از کتابفروشیهای عضو سامانه بازار کتاب (به نشانی bazarketab.ir ) اقدام به خرید کنند.
* میزان تخفیف: 20 درصد تخفیف یارانه کتاب.
* سقف خرید: تا 2 میلیون تومان برای هر کد ملی (با احتساب تخفیف یارانه، هر خریدار میتواند تا سقف 500 هزار تومان یارانه خرید کتاب دریافت کند و تا 2 میلیون تومان خرید کند).
* ارسال رایگان: هزینه ارسال کتابها برای خریداران و کتابفروشان طبق روال گذشته رایگان است.
شرایط شرکت کتابفروشیها:
* کتابفروشیها برای حضور در این طرح باید عضو سامانه بازار کتاب باشند.
* کتابفروشان ملزم به بارگذاری کتابهای موجود در فروشگاه خود برای فروش آنلاین هستند.
یارانه و حمایت:
* برای این طرح، مبلغ 100 میلیارد ریال یارانه در نظر گرفته شده بود.
* یارانه کتابفروشیها (تا سقف 5 میلیون ریال) برای خریداران ارائه میشود.
* دانشجویان، طلاب، اعضای هیئت علمی دانشگاهها، پژوهشکدهها و مراکز علمی و عموم مردم که برای دریافت یارانه نمایشگاه اصلی ثبتنام کرده و از یارانه خود استفاده نکرده بودند، میتوانستند از آن در طرح پیوست نیز بهرهمند شوند.
استقبال و آمار:
* در روزهای ابتدایی اجرای طرح، استقبال خوبی از سوی مردم، به خصوص در شهرهای غیرتهرانی، صورت گرفت.
* تا 30 اردیبهشت، بیش از 81 میلیارد ریال فروش کتاب در این طرح ثبت شده بود.
* بیش از 400 کتابفروشی در این طرح ثبتنام کرده بودند و تعداد زیادی از آنها در روزهای اول فروش بالایی داشتند.
به طور کلی، طرح پیوست نمایشگاه کتاب تهران 1404 یک ابتکار مهم برای ترویج کتابخوانی و حمایت از صنعت نشر و کتابفروشیها، به ویژه در دوران پس از نمایشگاه اصلی، بوده است. این طرح با ارائه تخفیف و امکان خرید حضوری و مجازی، دسترسی به کتاب را برای طیف وسیعتری از مخاطبان تسهیل میکند.